Praktische info
De beste periode voor je reizigers om Madagaskar te ontdekken?
In ’t kort: dat is het hele jaar door, behalve in de maanden januari, februari en begin maart. In deze drie maanden regent het lang en veel. Met in februari kans op cyclonen vanuit de Indische Oceaan.
De andere maanden zijn sowieso prachtig voor je reizigers. Met elke periode z’n charmes.
Toch is het zo dat de meeste mensen vakantie nemen in juli en augustus. In deze maanden is het winter op ons rode eiland.
Hebben jouw reizigers de kans om te reizen buiten de school- en bouwvakvakantie, dan is het de moeite waard om Madagaskar te ontdekken in een ander seizoen.
Hieronder vind jij een overzicht om je reizigers te inspireren en adviseren.
Maart-april-mei: laagseizoen
De 2de helft van maart kan een verrassing zijn voor wie het aandurft. De lange regens stoppen vaak begin maart en er zijn weinig toeristen. De natuur is prachtig, fris en groen. De lucht is stofvrij en helderblauw met spierwitte schapenwolkjes. Bij Madafocus vinden we deze tijd de allermooiste.
In april regent het nog af en toe. De rijst staat hoog, de lucht is stofvrij.
Mei is (na de 2de helft van maart) de op 1 na mooiste maand. Het regent wellicht niet meer. De rijstoogst is volop bezig; de groene valleien veranderen stilaan in bruine poelen. Maar er is geen stof of rook in de lucht te bespeuren. Die is helderblauw, afgewisseld met witte schapenwolken.
(Juni)-juli-augustus, september, oktober: hoogseizoen
In juni start de winter. In Madagaskar hebben we geen verwarming. De openhaard gaat aan in de eerste week van juni en weer uit begin september. Op het centrale hoogland voel je dat het kouder wordt. Tegen 4 u. in de ochtend daalt de temperatuur tot 1˚C; om overdag weer te klimmen naar zo’n 23˚C. Deze maanden zijn droog en fris in het hoogland.
Aan de kust blijft het tropisch warm. Tegen de ochtend daalt de temperatuur tot 15˚C, maar overdag halen we 30˚C. graden. De zeeën kunnen koeler aanvoelen.
Meer naar juli, augustus en september toe wordt het zand stoffiger en gaat het de lucht in. Als gevolg is de lucht minder helder en kleuren de wolken vaal. De droogte neemt toe en in september steken bosbranden de kop op.
In oktober is er elk jaar in Madagaskar iets heel leuks aan de hand: een klein regenseizoen van 10 dagen. Vele Malagassi vergeten dit, de boeren ook. Deze onverwachte regenval noemen we de regens die de boeren foppen. Want deze weinig regen zorgt ervoor dat er 30% van de rijstterrassen op het centrale hoogland weer bevloeid kunnen worden. Met als kers op de taart een tweede oogst eind december.
November-december
Volgens touroperators is na oktober het reisseizoen gedaan. Onterecht, want november en december zijn nog heel goed. Officieel zou in december de regen al kunnen beginnen, maar dat is nooit zo.
In november komt de zomerwarmte terug. De luchtvochtigheid begint te stijgen, het is lekker warm, maar het land is heel mooi, het regent nog niet en er zijn weinig toeristen.
Eerlijk is eerlijk: Madagaskar bezoeken eind december is een risico, dat is de periode van de lange regens. Dan wacht je best tot maart om de pracht van ons eiland te ontdekken.
Je reizigers zijn van harte welkom!
Toch nog vragen?
No worries. Frank staat klaar om je vragen te beantwoorden. Stuur een mailtje of plan meteen je online gesprek? Dat kan op elk moment van het jaar.
Hij zou het heel leuk vinden om even met je te praten!